Sorozatunk mostani részénél az ózdi fejlesztő iskola életébe nyerhetnek bepillantást az olvasók. A cikk a Tanító folyóirat 2008. októberi számában jelent meg.
Fotó: napidoktor.hu
Mindig meg kell az utat találni?
" A súlyosan és halmozottan sérült gyermekek intenzív komplex fejlesztése iskolarendszerű képzési formában elősegíti a gyermekekben rejlő lehetőségek és személyiségük kibontakozását " - mondta érdeklődésünkre Zahoránszky Mária, az ózdi fejlesztőiskola gyógypedagógusa.
Az Ózdi Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat megyei fenntartású intézmény. Az iskola jelentős részben hátrányos helyzetű családok gyermekeivel foglalkozik. Zahoránszky Mária tíz éve dolgozik ebben az intézményben. A fejlesztőiskola egyik csoportvezetője de már előtte is súlyosan és halmozottan fogyatékos gyerekeket fejlesztett csak egyénileg. A szakember hangsúlyozta, hogy intézményükben működik óvoda, általános iskola, speciális szakiskola, diákotthon és pedagógiai szakszolgálat. Ezen kereteken belül pedig az iskolai részen vannak tanulásban akadályozottak és értelmileg akadályozott gyerekek, az óvoda is fogyatékos gyerekeket nevel.
A fejlesztőiskolában a súlyosan és halmozottan fogyatékos gyerekekkel foglalkoznak, a pedagógiai szakszolgálatnál a korai fejlesztés a lényeg. A Fogyatékos Gyerekekért Közalapítvány pályázatán nyert összegből került kialakításra az intézmény földszinti részén egy több teremből álló, folyosóval ellátott fejlesztőiskolai rész.
2006 szeptemberétől indították a fejlesztőiskolát, s ezek a gyerekek, akik ide járnak heti 3 - 5 óra fejlesztést kaptak. A törvény most már lehetővé teszi, hogy heti 20 órában, napi 4 órát iskolában vannak. Reggel megy értük az intézmény autója és beszállítja őket az iskolába, hiszen a fejlesztőiskola kistérségi szinten működik.
A gyermek saját világa
- A fejlesztőiskolába a gyerekek 6 éves kortól kerülhetnek be, s most 6 - 16 éves korig vannak. A családoķnak azzal tud legtöbbet segíteni a fejlesztőiskola, hogy a gyerekek most már minden nap járnak iskolába, mint egy normál, ép gyerek. Jelenleg 10 gyermekkel foglalkozunk, két csoportban, a fejlesztő iskolában.
- Jó a kapcsolat a szülőkkel, akik együttműködnek a fejlesztőiskola pedagógusaival. Örülnek, hogy fejlődnek a gyerekeik, látják, hogy a gyerekek jól érzik itt magukat. A súlyos - halmozott fogyatékosság olyan állapot, melynek hátterében rendszerint a korai időszakban , ritkábban a késői életkorban bekövetkező súlyos, komplex sérülés áll, ami rendszerint a központi idegrendszert is érinti. A komplex károsodás következményeként változatos formában megjelenő, összetett tünetegyüttes alakul ki, ami a személyiség fejlődésében jelentős eltéréseket, az aktivitásban súlyos akadályozottságot és a társadalmi életben való részvételben súlyos hátrányokat okoz. A súlyosan és halmozottan sérült gyermekek intenzív komplex fejlesztése iskolarendszerű képzési formában elősegíti a gyermekekben rejlő lehetőségek és személyiségük kibontakozását, a mozgásos aktivitáson keresztül a környezet megismerését, a társas kapcsolatok élményére alapozva a kommunikációs vágy felkeltését és az önkifejezést. Fokozatosan kiteljesedő élményeik és tapasztalataik alapozzák meg a saját életük eseményeiben való aktív részvételt.
- Mindenkor fontos az egyéni adottságok figyelembe vétele, a lehetőség szerinti differenciálás és egyéni bánásmód a fejlesztési tervet alapul véve. Hatékony fejlesztésük az egész személyiségre irányul, kizárólag az egymást kiegészítő fejlesztő, gondozó módszerek alkalmazásával valósulhat meg. Fontos az érzelmi és szociális terület fejlesztése, de a kommunikáció, a kognitív funkciók és a mozgásnevelés is megvalósul a fejlesztő gondozás során. A fejlesztés alapja a gyermek saját világa, ebből kiindulva számára érdekes helyzetek alkalmazása, ami nagy súllyal van jelen a mindennapi szituációkban. A területek komplexen átszövik az egész napi együttlétet, nem elválaszthatók egymástól. A rehabilitációs programban van meghatározva, hogy milyen fejlesztéseket végzünk. Speciális gyógypedagógiai terápiákkal is próbáljuk a gyerekek fejlődését elérni. Ilyen a bazális stimuláció, a Bobat - módszer, s a snoozlen terápiát használjuk ki a figyelem és az észlelés fejlesztésére. De a hagyományos gyógypedagógiai módszereket is alkalmazzuk, így egyénre szabottan próbáljuk attól függően, hogy a gyerek milyen fejlődési fokon van.
- Csoportban differenciáltan mindenkire másképpen. A fejlesztőiskolának az lenne a célja, hogy minél tevékenyebben részt vegyenek a mindennapi életben, a saját életükben.
Mindig meg kell az utat találni, ami a gyereknek speciálisan a fejlődéshez vezet.
Józsa Zoltán, Tanító ( módszertani folyóirat ) 2008. október
Kövess bennünket: Facebook oldalunk
Olvasta már?
Címlapon: